Запуск цифрової платформи для акредитації об’єктів будівництва в державній програмі доступного іпотечного кредитування єОселя дозволить значно оптимізувати цей процес та пришвидшити збільшення переліку доступних за програмою новобудов, надаючи позичальникам значно ширший вибір первинного житла. На цьому наголосили учасники зустрічі представників Української фінансової житлової компанії та Української асоціації девелоперів.
Голова правління Асоціації Євген Фаворов презентував голові «Укрфінжитла» Євгену Мецгеру концепцію пілотного проєкту відповідної єдиної цифрової платформи. В ній девелопери зможуть подавати стандартизований набір відомостей і документів, частина з яких підтягуватиметься з існуючих національних баз даних. А банки-партнери, маючи доступ до наданої інформації, зможуть швидше та легше приймати рішення щодо акредитації новобудови, запитуючи в індивідуальному порядку лише незначну кількість відомостей.
Річ у тім, що сьогодні кожен об’єкт будівництва, доступний в єОселі, має отримувати акредитацію окремо в кожному банку, а ті мають свої форми документів і вимоги до них. Через це акредитація може розтягуватися до 6 місяців.
«Запуск платформи акредитації не просто полегшить та прискорить цей процес. Ми розраховуємо, що спрощення умов роботи допоможе залучити до програми єОселя значно більше банків-партнерів і девелоперів. Відтак, доступних учасникам програми новобудов ставатиме більше, і позичальники матимуть істотно ширший вибір якісного сучасного житла. А девелоперський бізнес матиме додатковий канал отримання фінансових ресурсів, які спрямовуватимуться вже на нові будівельні проєкти, що сприятиме подоланню житлової кризи в Україні», – наголосив голова Української асоціації девелоперів Євген Фаворов.
Аналітичне дослідження Української асоціації девелоперів свідчить, що 37% відомостей і 61% документів, що зараз запитують банки, містяться у відкритих електронних реєстрах. 78% всіх відомостей та документів ідентичні або тотожні, ще 10% схожі. Відтак, лише 12% від всієї запитуваної банками інформації є унікальними.
Тому необхідний пакет цілком доцільно формувати один раз і передавати всім банкам одночасно, відходячи від паперових носіїв до цифрової комунікації. Саме цієї мети покликана досягти єдина цифрова платформа: за концепцією пілотного проєкту обмін документами в ній відбуватиметься через єдиний електронний кабінет. Координатором платформи має стати «Укрфінжитло».
«Запорука прогресу у процесі акредитації об’єктів будівництва – це конкуренція між банками-партнерами. Виходячи з тієї практики, що ми вже маємо, це і зменшення часу на проведення такої акредитації, і зниження вимог щодо готовності будинків. Ми бачимо, що ідея цифрової платформи безсумнівно варта уваги. Тому необхідно залучати до цієї ініціативи банки та продовжувати роботу у форматах як двосторонніх, так і багатосторонніх практичних зустрічей», – зазначив голова правління Української фінансової житлової компанії Євген Мецгер.
Завдяки інтеграції з національними базами даних перевірятиметься будівельна документація, реєстрація та статус юросіб, інформація про земельні ділянки та речові права. Планується, що платформа через систему «Трембіта» буде інтегрована з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва, Державним земельним кадастром та Державним реєстром речових прав на нерухоме майно.
Розроблений UA Developers стандартизований перелік документів та відомостей, необхідних для акредитації, включає 4 категорії:
- відомості та документи про учасників будівництва;
- інформація про репутацію девелопера, його проєкти;
- документи про об'єкт будівництва;
- механізми, способи та обсяги продажів, зразки договорів.
Більшість цих даних автоматично підтягуватиметься з реєстрів. Разом зі стандартизованим переліком через електронний кабінет також формуватиметься єдина анкета об’єкта, що будується. Вона міститиме всю інформацію, необхідну банкам для всеохоплюючого аналізу.